Sari la conținut
Prima pagină » NOUTATI » Indemnuri care conteaza, atitudini care fac diferenta in SSM si nu numai!

Indemnuri care conteaza, atitudini care fac diferenta in SSM si nu numai!

  • de

ATENTIA si PREVENIREA ACCIDENTELOR DE MUNCA

Nu exista o dispozitie explicita in legislatie de genul: fiti atenti!

Directiile principale ale atentiei se regasesc insa printre randuri in orice act normativ care vizeaza SSM.

Ele ar trebui sa se regaseasca si in documentatia care sta la baza organizarii si desfasurarii activitatii de prevenire si protectie a oricarei companii, din orice domeniu de activitate.

In cadrul sistemului de munca, ATENTIA apartine factorului uman.

  • ATENTIA angajatorului la angajati  – prin intermediul dispozitiilor sale si al conducatorilor locurilor de munca
  • ATENTIA angajatilor la procesele de munca – prin calificare, educatie si conditii de munca
  • ATENTIA angajatilor la colegi si la vizitatori – prin ordine, disciplina si cooperare

Atentia face diferenta dintre invatare si citire, dintre perfectiune si bine, dintre succes si suficient, dintre eficienta si “se poate si asa”, si, din pacate dintre prevenirea riscului si acident de munca pentru ca, mai apoi, sa spunem dintre viata si moarte sau incapacitate de munca si o viata de cosmar!

Atentia este esentiala! Tot ce facem la locul de munca trebuie sa beneficieze de atentia noastra. Si nu este suficient.

Atentia trebuie stimulata, motivata si intretinuta!

Atentia este o parte importanta a invatarii si, in materia SSM, invatarea se face prin educatie continua.

Educatia continua se face in mod direct prin instruiri si instructiuni si indirect, prin afise, semnalistica si multe alte metode pe care le putem aplica in organizatie.

Ce trebuie sa facem?

  1. Sa constientizam – asa cum ATENTIA este apartine factorului uman, NEATENTIA este tot a lui. Deci, luati in calcul ca oricat si orice facem pentru prevenire si protectie, ramane NEATENTIA!
  2. Sa analizam – din cele peste 200 de accidente de munca pe care le-am cercetat la nivel national in peste 20 de ani de activitate, doar mai putin de 10% au avut drept cauza principala altceva decat NEATENTIA sau NERESPECTAREA unor cerinte de catre factorul uman.
  3. Sa actionam – nu este nici simplu, nici ieftin nici usor. Lucrand cu oamenii, trebuie sa te adaptezi la nivelul cel mai mic de intelegere. Deci unii se vor plictisi. Daca vrei sa ii instruiesti trebuie sa ai un minimum de conditii si sa ii scoti din productie. Iar asa ceva costa! Pentru ca ceea ce le spui nu se regaseste in sfera lor de interes imediat, este greu sa le captezi ATENTIA. Dar tocmai asta trebuie sa faci.
  4. Sa documentam – intocmeste documentatie autentica. Nu te multumi cu instructiuni, evaluari, planuri de securitate si altele descarcate din internet sau copiate de altii de la altii… etc. O documentatie folositoare este una facuta bine si imbunatatita continuu special pentru firma ta, posturile si angajatii tai. Mai sunt multe alte documente care iti impovareaza activitatea de conducere si business. Ai mai multe solutii. Totul este sa gasesti solutia in care sa ai incredere. *Eu scriu instructiuni proprii SSM de cand s-au “inventat” in noua legislatie SSM. Daca vrei sa te asiguri ca poti avea incredere, trimite-mi orice instructiune ai si eu o comentez cu articole din lege si cu mentiuni din experienta accidentelor de munca. Este posibil sa iti fie de folos si sa constati ca ai o instructiune foarte buna. Sau poate nu …

Cum facem?

Am analizat si am concluzionat ca trebuie sa stimulam, motivam si mentinem atentia  angajatorilor,  conducatorilor de loc de munca si a angajatilor.

Trebuie sa constiezam inca ceva: investim in capitalul cel mai de pret al companiei – resursa umana.

  1. STIMULAREA ATENTIEI
    1. Daca esti un bun orator, poti deveni interesant pentru majoritatea celor care te asculta oferind exemple simple dar elocvente in aria lor de interes. Daca exemplele sunt insotite si de imagini, poti fi chiar un vorbitor mediocru si tot vei reusi. Important este ca oamenii sa inteleaga din ce spui ca in primul rand ITI PASA DE EI!
    2. Arata-le principalele puncte de MARE ATENTIE si incepe cu ceva ce este in mod obisnuit neluat in seama ci in… picioare: un cablu care traverseaza o cale de circulatie, sau un obiect voluminos depozitat pe cel mai de sus raft … s.a.as. Apoi continua cu unele mai grave.
    3. Arata-le ce trebuie sa faca atunci cand vad un semn de ATENTIE!
  2. MOTIVAREA ATENTIEI
    1. Vorbeste despre munca lor, provoaca-i sa discute ce probleme au. Nu te lasa atras in discutii sindicaliste. Acelea sunt treaba altora! Oamenii vor sa discute despre ce cred ei ca este periculos, sau greu, sau nepotrivit, sau trebuie imbunatatit. Tine tema SSM evitand orice divagatie vor sa faca. In final vei obtine ceva foarte important: PARTICIPAREA!
    2. Daca i-ai facut sa participe la implementarea SSM aproape ca ai urcat pe prima treapta din cele 5 ale implementarii. Mai fa un efort si pune o tema pe masa: fiecare sa scrie ce crede ca ar fi bine. Apoi arata-le cum vei transpune ce au scris intr-o instructiune ce va fi aprobata de angajator. *Eu instruiesc personal de mai bine de 20 de ani si asa am obtinut cele mai bune si sustenabile rezultate. Dar este de munca si rabdare.
    3. MENTINEREA ATENTIEI
      1. Daca angajatii sunt participativi (si asta depinde doar de tine), mentinerea atentiei la un nivel de 3 din 5 ramane un obiectiv relativ usor de atins. Daca vrei performata, trebuie sa faci mai mult
      2. Viziteaza frecvent locurile de munca si fa astfel incat oamenii sa stie ca sunt observati
      3. Discuta de fiecare data cu angajatii numai despre temele evocate la instruirea precedenta si cere-le parerea despre modul in care se implementeaza ce ati stabilit IMPREUNA. Intreba despre o tema preferata de discutii pentru instruirea viitoare.
      4. Nu lasa neobservata vreo neconformitate si trateaz-o pe loc. Nu lasa neobservata vreo initiativa constructiva si felicita angajatul pe loc.
        1. In companiile la care avem servicii cu supraveghere, vizitez fiecare loc de munca saptamanal. Sunt unii care se ascund dar, majoritatea se bucura cand ne vedem si chiar vor sa observ ca anumite atitudini s-au schimbat.

Poate ca daca ai avut interes sa citesti pana aici, banuiesti care este “secretul” relatiei “Atentie – Neatentie – Accident de munca – Consecinte”

In articolul urmator voi scrie despre accidente, consecinte si prevenirea lor.

Traian Marinescu

Evaluator de risc de accidentare si imbolnavire profesionala, Coordonator de Securitiate si santate pe santiere temporare si mobile.

Isera Consulting Services Srl

Serviciu Extern de Prevenire si Protectie

Join the conversation

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Call Now Button